Med Innova till Nordkap
Honda ANF 125 Innova, 220 mil på 3 dagar.

Förutsättningarna var väl inte sådär värst bra. Lite omvägar med destination Nordkap, en överfullt lastad Innova och till råga på allt, endast med en tankrymd som rymde 3,7 liter. Vid varje tanktillfälle var jag tvungen att lasta av packningen, inklusive lossa på sidoväskorna.
För att inte tala om tophastigheten som varierade allt mellan 60 km/tim till 110 km/tim beroende på medvind eller motvind. Själv hade jag räknat med att kunna marscha i ca 70-80 km/tim.

Boden till tomtelandet i Rovaniemi
Hemma på gården konstaterar jag att Innovan ser katastrofalt överfylld ut. Jag har inte provat den med packning på, så jag vet inte alls om den är körbar. Säger hejdå till Kajsa på morgonen och talar samtidigt om för henne att Innovan går kanske inte ens att köra med, så det är möjligt att jag kommer tillbaka bara om några minuter.
Väl iväg, så visar det sig att den är lite vinglig i låga farter, men väl uppe i fart så känns den mycket bättre.
Bara efter några kilometers körning möts jag av ett rejält spöregn. Pinnar på iallafall i ca 80 km timmen och räknar med att komma till macken i Haparanda för att tanka och växla till mig lite euro. Strax före Haparanda tar också spöregnet slut. I samma veva som regnet slutar dör Innovan, bara några hundra meter från macken. Soppatorsk! Bara att packa av och tanka från dunken.


Tomtelandet med polcirkeln.
Från Haparanda kör jag i ett sträck till Rovaniemi, stannar till strax före stan för att ta mig en kopp kaffe.
En mil norr om Rovaniemi blir det ett traditionellt stop vid tomtelandet, där tomten verkar vara på sommarsemester den här gången. Noterar i allafall att dom japanska turisterna i vanlig ordning finns på plats i allafall.

Senaste bygget på tomtelandet.


Rovaniemi till Saariselkä


Medvind hela vägen och Innovan kan hållas i 80 knyck utan ansträngning. Njuter av det vackra vädret och av att Innovan går lätt och ledigt i medvinden. Passar på att stanna till vid nästa måstestop, Saariselkä. Dom håller på att stänga tidigt för dagen och turisterna är på väg bort.


Saariselkä till Karasjokk

Karasjokk camping
Städerna och byarna passeras. Stannar till i Inari för sista tankningen i Finland.
Strax norr om Inari vänder jag av på Nordkapvägen. Första övernattningen ska ske i Karasjokk på den norska sidan. Vädret är fint och det känns som det är läge för tältning, men strax före gränsen övergår vädret till regn.
I Karasjokk hyrs en stuga för 250 NOK. Dryga 70 mil är avverkade och Innovan har tagit lite soppa i och med medvinden.
På kvällen kommer en norsk motorcyklist till campingen. Farbrorn är gammal. Han hör väldigt illa, så meningarna får ibland upprepas ett antal gånger. Surrar i allafall över en öl en stund med honom. Kvällen avslutas med en promenad in till byn.


Karasjokk till Nordkap

Olderfjord
Vaknar till fint väder denna dag, samtidigt som jag konstaterar att det är fortfarande medvind mot Nordkap. Uppmuntrad av vädret och vinden gör att jag entusiastiskt kokar snabbt lite kaffe, går en snabbpromenad och packar sen fort ihop allt för att komma snabbt iväg.
Stannar till vid turistfällan i Olderfjord. Busslaster med turister studerar den överlastade Innovan. Förmodar att dom tror att det är en moped på villovägar.


Bra ställe.

Tunneln

Tunnelavgift

Renröjarparty
Stannar till i vanlig ordning för att fika vid rastplats nummer två på vägen mot Nordkap. Stället är perfekt, man ser och hör hojarna som passerar på långt håll åt båda hållen.

I tunneln under havet ska man ner till dryga 200 meter under havet. Det går bra nerför, men uppför blir det kämpigt för Innovan. Får växla ner ett par pinnar och vid sista metrarna innan utgång noteras en hastighet av 40 km/timmen.

Avgiften för tunneln är skyhög, 68 kronor. Dessutom ska man också betala på tillbakavägen. På min fråga vad det kostar, så talar killen i luckan att det kostar 68 kronor, även för mopeder. Jag betalar glatt utan att argumentera om att Innovan är ingen moped.

Följer och njuter av dom vackra vyerna mot Nordkap. Ett lite märkligt uttömt hus eller fiskefabrik har jag sett vid vid mina tidigare besök. Den här gången har renarna invaderat stället. Ser lite uppkäftigt ut där dom står ända upp till verandan och glor på mig, som om det är dagen efter ett renröjarparty.



195 NOK, bara att gilla läget. In måste man ju fast man varit där några gånger tidigare.

Parkeringsplatsen med motorcyklar. Inte många på plats. Gissar att många är där på eftermiddagen och sen sover över nånstans på ön för vidare färd nästa dag.

Vackert väder, som kan lika gärna vara dåligt vid nästa ögonblick.

Markering av udden.


Nordkap till Langfjordbottn

Direkt efter udden.

Vackert ställe.
En halvtimma på ön räcker. Lämnar udden i sakta mak för att njuta av vyerna. I en uppförsbacke får jag soppatorsk igen. Knuffar hojen ett tiotals meter till en liten rastplats eftersom jag behöver en halv vägbana när packningen ska av från den. Gör också en avstickare till nordligaste fiskebyn, Skarsvåg. Svänger också av till Honningsvåg, där jag studerar alla stora fartyg som finns på plats.
Vädret har också svängt plötsligt. Från vackert väder till lite småregnigt samt blåsigt. Blåsten kommer dessutom från fel håll, vilket torde innebära problem på E6:an västerut.

På E6:an får Innovan känna av motvinden. Farten kryper ner till 50 kilometer i timmen vid minsta lilla motlut. Inte ens i rejäla nedförsbackar får jag med full gas 80 på mätaren.
Vid Alta är det läge för att vända söderut om jag ska köra kortaste vägen hemåt, men fortsätter istället västerut mot Skibottn.



Stugan

Midsommar och brasa.
Glömde bort att det är midsommarafton och i Alta fylldes bensin endast från dunken. Känner heller inte till hur norrmännen firar midsommar, kanske är allt rent av stängt halva dagen nästa dag.
Efter ca tio mils körning blir jag orolig, att om jag nu stannar till vid en camping, så finns det ingen soppa i Innovan att köra med nästa morgon.
Vid Langfjordbottn alldeles strax före Altafjordcampingen finns en affär med bensin. Fyller på fullt både i hojen och dunken innan jag svänger in på campingen. Småregnigt och kallt gör att en stuga hyrs igen.
Ett par timmar senare har det blivit fint väder igen. Byter några ord med hojåkande holländska stuggrannar.
Fördriver resten av kvällen med att sitta på stugaltanen med en öl i handen och studera när norrmännen, liksom i Finland, firar midsommar med en brasa.


Langfjordbottn till Boden

Uppförsbackarna är långa och hårda mot Innovan. Oftast på treans växel, men när farten kryper ner till 40 så får man peta i tvåan.

Proceduren med bensin för femtioelfte gången.

Kilpisjärvivägen. Tror att det är vackrare om man kommer från andra hållet.

Båtplats till Treriksröset. Trodde det var en större grej än såhär.
Vackert väder på morgonen. I stugan är det varmt på morgonen. Skruvat upp på kvällen värmen så pass att jag förmodligen fått vätskebrist och känner mig febrig. Det är så pass varmt att t o m chokladrullen som lämnades på kvällen kvar på bordet är bara en enda chokladröra. Kokar kaffe och sitter en lång stund på stugaltanen och njuter av tystnaden och vyn över fjorden.

Hinner bara köra några kilometer och vädret vänder, småregnigt och kyligt. Mellanåt sticker solen fram och jag passar då på att stanna och värma mig i solen.
Tankar fullt i Skibottn och vänder för första gången på vägen mot Kilpisjärvi. Stannar till i Kilpisjärvi för att kolla in stället där båtarna går till det berömda treriksröset. Konstaterar att det var då ingen stor grej, några sletna bryggor.
I Karesuando tar jag en hamburgare och konstaterar att det blir nog inga fler övernattningar. Lika bra att bränna hem eftersom klockan är lite, det är bara dryga fyrtio mil hem och inte minst viktigast, vinden ligger åt rätt håll.

Strax före E10:an på Kirunavägen får jag soppatorsk igen. Märks att man kommit till svenska vägar, bensindunken har av alla potthål ramlat ner och som tur var ändå släpat efter på marken. Dunken måste ha ramlat ner strax före soppatorsken eftersom det har blivit hål i den och den är fortfarande nästan full. En förbipasserande bil stannar till och frågar om dom kan vara behjälpliga. Packningen som låg huller och buller för en enda liten tankning gjorde att dom trodde det var ett större haveri.

I Gällivare full tank och lite säkerhetsbensin i den tejpade bensindunken. Bestämmer mig för att nu köra hem med full gas och tankpress resten av färden. Vinden ligger också någorlunda rätt till. Packningen ligger dock i vinden, så topfarten lägger sig i allafall ca 100 knyck utan motlut. Min nacke och handled ligger i konstig ställning i och med tankpressningen, så lite då och då får jag försöka räta ut allt under körning. Kör i ett enda svep till Jokkmokk där det tankas igen.
Direkt efter Jokkmokk blir jag i en uppförsbacke omåkt av ett norskt husvagnsekipage . Jag får direkt bra häng på husvagnen som ligger och marschar i ca 110 km/tim. Tankpressar efter den ända till strax före Boden där sista soppatorsken sker. Fyller på en sista liter från den trasiga dunken.


Dekalen på plats
Väl hemma: Vilken hoj! Trodde aldrig att jag skulle få ihop 220 mil på tre dagar. Visserligen blev det till att köra från sex på morgonen till åttatiden på kvällen, men och andra sidan, det är ju just sånt som jag gillar. Sista dagen blev det till att köra dryga åttio mil.
Ställde man in sig på att hålla ca 70-80 km/tim, så gick allt med en njutning. Att det sen blev motvind emellanåt och Innovan inte riktigt orkade gjorde bara att det blev en extrakrydda i resandet.
Bensinnotan på dessa 220 mil blev förmodligen bara småpotatis. 3,7 litrarna räckte till dryga 16 mil när man höll ca 80 knyck och det var ingen motvind. Hojen funkade klockrent och inte en endaste gång var jag orolig att den skulle ge upp.

Mitt vägval: Boden, Torneå, Rovaniemi, Karasjokk, Nordkap, Alta, Skibottn, Kilpisjärvi, Karesuando, Gällivare, Jokkmokk, Boden.



www.saarela.se